Rodzaje i typy malarstwa
Podstawowe techniki malarskie:
Najbardziej cenioną i najpopularniejszą techniką malarską jest olej. Farby olejne są bardzo profesjonalnym medium o długiej tradycji. Dzieła największych mistrzów były wykonywane techniką olejną. Malarze cenią ją sobie, ze względu na tłustą konsystencję farby, świetlistość, olej pozostawia ślady pędzla lub szpachli. Dzięki temu, że długo schnie, można tworzyć fakturę i efekty.
Malarstwo temperowe
Tempera (łac. temporare) – (z)mieszać. Malarstwo to, znane od starożytności, było główną techniką w okresie średniowiecza. Same farby temperowe są obecnie często wykorzystywane. Schną stosunkowo szybko i nie wymagają gruntowania, nadają się do malowania na płótnie, desce, jak i na zwykłym papierze. Tempera to najczęstsza i najtrwalsza, obok woskowej, technika, w której spoiwo barwników jest organiczne. Obecnie klasyczną temperę jako samodzielną technikę malarską spotyka się coraz rzadziej; używana jest najczęściej do szkiców i podmalówek
Malarstwo akwarelowe
Malarstwo akwarelowe oparte jest na nakładaniu farb możliwie cienko na biały podkład. Działanie farb przeświecających wymaga zawsze jasnego podkładu. Przy częstym malowaniu akwarelą całe światło pochodzi z podkładu, którym przeważnie jest papier, pergamin, kość słoniowa, jedwab, batyst. Używa się również gruntów kredowych i gipsowych. Grunt musi być najbielszy, czysty, wolny od olejów i tłuszczów, a przy tym możliwie niezmienny i nieżółknący. Do uzyskania wspaniałych efektów właściwych akwareli potrzebne są: farby akwarelowe dobrej firmy, pędzle płaskie i okrągłe, najlepiej z włosia sobola oraz odpowiedni papier. Podkłady do malowania akwarelą to głównie bardzo chłonny papier o wyraźnej, chropowatej fakturze.
Nazwa akwarela pochodzi od łac. aqua – woda. Farba akwarelowa jest rozpuszczalna w wodzie i zawiera niewiele spoiwa. Otrzymuje się ją z połączenia pigmentu i spoiwa, którego głównym składnikiem jest guma arabska, często z dodatkiem miodu, gliceryny i innych tajemniczych ingrediencji. Pigmenty muszą być bardzo dobrej jakości.
Trudność malarstwa akwarelowego wynika z małej możliwości przewidzenia tego, jak rozleje się plama farby – ostateczny efekt jest często wypadkową zamierzenia artysty i przypadku. Ponadto położona warstwa trudno poddaje się retuszowaniu. Mimo to akwarela jest bardzo popularna, gdyż daje piękne, delikatne i świetliste obrazy.
Gwasz
Gwasz to kryjąca farba wodna. Oprócz kryjącego pigmentu zawiera jeszcze biały wypełniacz (np. biel barytową) oraz spoiwo z gum roślinnych, takie samo jak w technice akwarelowej. Farby gwaszowe, kryjące, przewyższają znacznie farby akwarelowe pod względem prawdziwości tonów. Farbami tymi uzyskuje się szare, zwiewne tony o dużym uroku, podobnie jak przy pastelach, ale na mokro. Malarstwo farbami kryjącymi pozwala na znacznie większą swobodę aniżeli czyste akwarele. Środki wiążące są takie same jak przy farbach akwarelowych.
Malarstwo pastelowe
Technika ta polega na ścieraniu i wcieraniu w papier lub karton pigmentów barwnych pałeczek, bez udziału płynnych tworzyw malarskich. Pracując bokiem kredki, namalujemy szeroką smugę, którą można rozcierać czy wielokrotnie nawarstwiać, uzyskując efekt zbliżony do malowidła olejnego. Pracując czubkiem kredki, uzyskujemy cienkie linie i delikatne ślady, kojarzące się raczej z rysunkiem. Technika pastelu upowszechniła się w XVIII wieku, głównie w portretach, a popularność zdobyła dzięki impresjonistom.
Technika ta zawsze intrygowała bogactwem tematyki i formy – miała szerokie grono twórców i koneserów. Wśród wielkich polskich artystów, malujących pastelem można wymienić m.in. Wyspiańskiego i Witkacego. Pastel należy przechowywać z dala od światła dziennego, które może spowodować, że barwy wyblakną. Ponieważ pastel osypuje się, oprawa powinna być z passe-partout, aby powierzchnia dzieła nie przylegała do szkła.
Malarstwo akrylowe
Malarstwo akrylowe to wszechstronna technika malarska umożliwiająca malowanie zbliżone do techniki olejnej lub akwarelowej. Tajemnica tkwi w farbie akrylowej. Powstaje ona przez połączenie pigmentu ze spoiwem z żywic syntetycznych i wodą. Wygodą w ich użytkowaniu jest to, że są wodno-rozpuszczalne. Nie potrzeba specjalnych rozpuszczalników, aby ją rozcieńczyć czy umyć pędzle. Ich zaletą i wadą zarazem jest szybkie wysychanie. Można dzięki temu szybko nałożyć wiele warstw, jednak są pewne ograniczenia, jeśli chodzi o mieszanie farb na płótnie.
Proces jej schnięcia, który trwa od 15 minut do kilku godzin, można przedłużyć, spryskując obraz wodą lub używając odpowiednich środków opóźniających wysychanie, a farby należy kłaść na specjalne palety do akrylu, utrzymujące wilgoć. W stosunku do akwareli malowanie farbami akrylowymi jest łatwiejsze, umożliwia pełne mieszanie kolorów i dokonywanie retuszy. Trudniej jest jednak za pomocą tych farb uzyskać wrażenie ulotności tak bardzo charakterystyczne dla akwareli.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100082952751403
11. Podobrazie jest ważne ! Nasze produkty spełnią Wasze oczekiwania11. Podobrazie jest ważne ! Nasze produkty spełnią Wasze oczekiwania